מאמר מאת: liv, פורסם בתאריך: 2/3/16

המילה הזו, "דיאטה", מעוררת בכל כך הרבה אנשים תחושות ורגשות שליליים עד שאולי כדאי לחשוב כמה פעמים לפני שמשתמשים בה או זורקים אותה כך סתם לאוויר.

הקונוטציה של המילה דיאטה בעברית שונה מזו שבשפה האנגלית. בעברית המילה דיאטה טומנת בחובה משמעויות של משטר אכילה נוקשה ודל באוכל, בעוד שבאנגלית למילה דיאטה יש משמעות שונה, ופירושה – תפריט תזונתי. ואכן, אם רוצים לנצח את עתודות השומן שצברנו במהלך השנים, משטר אכילה דל באוכל ונוקשה לא יעזור לנו, לפחות לא לאורך זמן. כדי להיפרד מעודפי השומן לטווח הארוך אנחנו צריכים לעבור לתפריט תזונתי בריא, עשיר במאכלים ומגוון.

לאכול בריא זה עניין של בחירות בחיים

לאכול בריא אין פירושו הגבלות ואיסורים, גם אין הכוונה למנוע מעצמנו אוכל שאנחנו אוהבים. לאכול בריא משמעו להרגיש טוב עם עצמנו, להרגיש חיוניים ומלאי אנרגיה, לייצב את מצב הרוח שלנו, וכן, גם לחטב את הגזרה שלנו.

תבחרו להכין את האוכל שלכם בעצמכם או לאכול במסעדות בריאות. כדי לשלוט בתפריט שלנו כדאי להכין בעצמנו את האוכל או לאכול במסעדות שמתמחות במזון בריאותי. כך נדע בוודאות שהמזון שאנחנו מכניסים לפה מזין ובריא.

תבחרו בשינויים הדרגתיים. כאשר מקטינים את כמות האוכל הפחות בריא בתפריט, דאגו להחליף אותו במזון בריא. כלומר, את מנת הצ'יפס הדו-שבועית החליפו באורז מלא או בתפוחי אדמה אפויים בתנור.

במקום לספור קלוריות, ספרו צבעים, מידת טריות ומבחר. הימנעו ממזון מעובד או כזה שמגיע באבקות, והתרכזו בצבעים (ירוק, אדום, כתום), בגיוון קולינארי ובטריות של מרכיבי המזון.

קראו את התוויות. מוצר מזון ארוז כולל בתוכו מספר מרכיבים, קראו את התוויות ובדקו מה המרכיבים של כל מוצר ארוז שאתם קונים. יש מוצרי מזון שהם עתירים בסוכר או במלח ועד שלא קוראים את התווית לא יודעים זאת

הקשיבו לגוף שלכם. יש מאכלים שאחרי שאנחנו אוכלים אותם אנחנו מרגישים עייפים, כבדים וחלשים. זו הדרך של הגוף שלנו לאותת לנו שהאוכל הזה הוא לא הבחירה האופטימלית. אך כאשר אוכלים מזון בריא, ממש כמו טעינת הסוללה של הטלפון הנייד, אנחנו מתמלאים באנרגיה ובכוחות מחודשים.

הקטינו את כמויות המזון המעובד. ככל שנשכיל לבחור במזון טבעי ולא מעובד כך נגדיל את המזונות העשירים בסיבים תזונתיים. מקורות טובים לסיבים תזונתיים הם מאכלים העשויים מחיטה מלאה, שעורה, בוטנים, אפונה, ירקות ופירות. זכרו את הכלל הבא: לא תמצאו סיבים תזונתיים במזונות כגון: סוכר, מוצרי חלב, בשר, קמח לבן. גם במזונות מעובדים שבחומר הגלם היו סיבים - הם אבדו בעת תהליך העיבוד.

אין אוכל שהוא מחוץ לתחום. מבחינה פסיכולוגית כאשר אנחנו אוסרים על עצמנו קבוצת מזונות, אנחנו רק נרצה אותם עוד יותר. וכאשר נאכל את אותו מזון אסור נחוש מאוד רע עם עצמנו מאחר ו"נכנענו" לפיתוי. לכן כפי שציינו, חשוב להקטין את כמויות האוכל הבלתי מזין אבל לא לוותר עליו כליל.

קחו ת'זמן. תנו לטעמים לשטוף את הפה ותהנו מכל ביס, אל תאכלו מהר מדי. תעשו הפסקות קלות בין ביס לביס, בדקו אם אתם עדיין רעבים או שמא כבר התמלאתם.

מי שאוכל לבד… מומחים ממליצים לאכול בצוותא. אפשר בהחלט לאכול לבד, אבל לא כדאי לאכול מול המחשב או מול מסך הטלוויזיה, כי אז אנחנו לא קשובים לגוף שלנו וחשופים יותר לאכילת יתר עקב חוסר תשומת לב. כמו כן, במידה ויש לכם ילדים, איכלו איתם כמה שיותר ונסו לשמש עבורם דוגמה לאכילה נכונה ובריאה.

לאכול בחוץ. יש לא מעט פיתויים שם בחוץ, במיוחד אם הוזמנו לסעודה אצל המשפחה או אצל חברים או כאשר הולכים למסעדות שאינן מסעדות בריאות. כאשר אוכלים בחוץ צריך להיזהר מרטבים, מקרמים, סוכר, מלח ומזון מעובד. נסו לשלוט במנות שאתם אוכלים; במסעדות בקשו רטבים בצד למשל, ואם אתם הולכים לחברים או משפחה בקשו שיכינו עבורכם מנה בריאה. אם לא מתאפשר, הגיעו לארוחה עם אוכל שאתם הכנתם מראש.

תמונת מסעדה

אל תיבהלו מכל מחקר חדש שיוצא שאוסר על מזון מסוים, בעוד כחודשיים עד שנתיים יצא מחקר אחר שיפריך אותו. הקשיבו לגוף שלכם ונסו לעקוב אחר העצות שנתנו לכם כאן, בעזרתן גם תהיו יותר גם בריאים וגם יותר חטובים!