פורסם בתאריך: 8.4.13 מאת: sugat

כאשר ילדים שומעים את צירוף המילים "שעועית לבנה", הם מיד מחמיצים פרצוף. השעועית הלבנה לא נחשבת כמשהו טעים במיוחד עבור ילדים, וגם בקרב המבוגרים היא לא נחשבת למרכיב אטרקטיבי במיוחד. אך לא הרבה מאיתנו יודעים ששעועית לבנה התגלתה ביבשת אמריקה במאה ה-15, והייתה נחשבת למאכל אקסקלוסיבי עבור מלכי אירופה. כמו כן, מרביתנו לא יודעים כמה שעועית לבנה עשירה בחלבון ובמרכיבים איכותיים התורמים לבריאות הגוף ולתפקודו הכללי. אז מה כל כך מיוחד בשעועית לבנה, ומדוע אנו חייבים להוסיף אותה לתפריט היומי? כל התשובות לשאלות בכתבה הבאה.

חלבונים

שעועית לבנה הנה ממשפחת הקטניות, וכיאה לכל בני משפחת הקטניות – גם היא עשירה בחלבונים. שעועית לבנה מורכבת בעיקר מחומצות אמינו בשם ליזין, ומעט חומצות אמינו בשם מיתונין – חומצה האופיינית לדגנים מלאים. שילוב של שעועית לבנה עם לחם מחיטה מלאה עשוי להרכיב לכם את ארוחת הבריאות האולטימטיבית – ארוחת חלבון מלא. חלבוני השעועית והחלבונים בדגנים המלאים נקשרים יחד ומעניקים בריאות צרופה לגוף.

סידן

צריכת סידן נחשבת לצריכה בריאה מאוד החל מגיל צעיר. הסידן בונה את השלד ומחזק את העצמות, החל מגיל צעיר ועד לגיל מאוחר. גם לאחר גילאי העשרים, כאשר קליטת הסידן בגוף מאטה, צריכת סידן עדיין חשובה ומשמעותית לגוף. כאן נכנסת השעועית הלבנה בשביל להעניק לכם שפע של סידן לבריאות הגוף. מנת שעועית לבנה בת 100 מ"ג מכילה 100 מ"ג סידן – כמות זהה לזו הנמצאת בחלב. 100 גר' שעועית מבושלת, לעומת זאת, מכילה 90 מ"ג סידן.

פוביית השעועית הלבנה

לא מעט מאיתנו מפחדים לצרוך שעועית לבנה באופן יומיומי משום הפחד לגזים. העמסת שעועית בפרט וקטניות בכלל, על מערכת העיכול, גורמת לגזים בקרב מבוגרים וילדים, ולכן נמנעים הם לא פעם לצרוך אותם. על מנת למנוע תופעות אלו ולהמשיך ולצרוך שעועית לבנה, רצוי להרגיל תחילה את מערכת העיכול לקטניות. מומלץ להוסיף קטניות באופן הדרגתי לתפריט היומי, ובכך להרגיל את מערכת העיכול. עם הזמן, תופעת הגזים תעלם, ואתם תיהנו מארוחה בריאה עשירה בקטניות ושעועית. מלבד צריכת שעועית באופן קבוע, ניתן להוסיף לתפריט היומי אפונה, פול, ועדשים, שנחשבים לבריאים ומזינים.

שילוב נכון של שעועית עם תבלינים יכול לסייע לכם להפחית את תופעת הגזים לאחר האכילה. תבלינים ידועים כמפחיתי גזים. ניתן להשתמש בתבלינים שונים לתיבול השעועית הלבנה ולהפוך אותה לטעימה ובריאה יותר: אניס, שומר, ג'ינג'ר, קינמון ועוד.

מלבד הרגלת הגוף לצריכת קטניות, אנו יכולים לסייע לבישול איכותי יותר של השעועית הלבנה. בישול נכון של השעועית הלבנה מוכח כמנקה טוב יותר את השעועית, ומפחית את צריכת הפסולת ממנה. בישול נכון של שעועית אורך בין 12-24 שעות בהשריה במים, כאשר בכל מספר שעות יש להחליף את המים. לעתים כאשר עולה קצף לבן בשפת הסיר, זהו סימן עבורנו שיש להחליף את המים ולהשרות שוב את השעועית במים חדשים.

שילוב שעועית לבנה בתפריט היומי

ניתן לשלב שעועית לבנה במספר דרכים טעימות ומזינות. ראשית, ניתן למצוא מבחר מתכונים באינטרנט למרקים וסלטים עם שעועית לבנה. שילוב שעועית לבנה בפסטה נחשב לתוספת מרעננת ומפתיעה בצלחת הפסטה הרגילה, יחד עם רוטב עגבניות או רוטב שמנת, לפי טעמכם האישי. יש כאלו המגדילים לעשות ומבשלים את השעועית יחד עם אורז, מנת אורז עם שעועית ועדשים היא ללא ספק מנה בריאה עשירה בחלבונים חיוניים. אפשרות נוספת לשילוב השעועית בתפריט היומי הוא שימוש השעועית כמילוי בעלי גפן, פלפלים, וכד', ונחשבת למילוי טעים ובריא. בכל שילוב של שעועית לבנה בארוחה או כתוספת לארוחה – שלבו תבלינים שירעננו את המנה ויוסיפו טעם ובריאות. בתיאבון!

לעוד מתכונים באתר סוגת

  • © כל הזכויות שמורות לטו נט ישראל